Om bord på Enterprise går vi højt op i sikkerhed. Når vi sejler ud er det med det nyeste og bedste inden for sikkerhed, om bord. For os er det vigtigste at alle kommer sikkert hjem igen til deres familier og venner.

Ved ankomst på Enterprise får du en grundig gennemgang af sikkerhedsprocedurer om bord – ligeledes gennemgår vi vores sikkerhedsudstyr, såsom redningsvest, livliner, redningsflåde mm. For at sikre at vi alle er bedst muligt sikret, har vi valgt at bruge redningsveste til besætningen af
bedste kvalitet, med integreret harness og en MOB AIS SART i hver (en personlig sender som kommer op på kortplotteren hvis du skulle falde i vandet). Regel nummer 1 er at det er forbudt at falde i vandet!

Da den største hjælp ofte er den hjælp, vi kan yde hinanden, skal alle have gyldigt bevis på deltagelse i førstehjælpskursus. Et førstehjælpsbevis holder i 2 år og kan fornys med et kortere repetitionskursus der varer 4 timer.

Som minimum vil der være følgende udstyr ombord:

LT-3100S GMDSS Satellite radio

The LT-3100S GMDSS Satellite Communications system is a maritime satellite communication product from Lars Thrane A/S. The LT-3100S GMDSS system is designed for the professional market (deep sea, fishing, and workboats), but can be used for the leisure market as well. The LT-3100S GMDSS system meets all standards and certification requirements needed for worldwide maritime satellite communication equipment.

The LT-3100S GMDSS system has voice and data capabilities with 100% global coverage provided by the Iridium® Communications Network. The LT-3100S GMDSS system offers the following Iridium® GMDSS

Safety Services:

  • Distress Alert & Distress Call
  • Distress Alert Relay
  • Maritime Safety Information (MSI)
  • Safety Calling
  • Safety Messaging

The LT-3100S GMDSS system – basic consists of a control unit, antenna unit, handset and cradle. The additional GMDSS system units available are: LT-3140S Interface Unit, LT-3150S Alarm Panel, and LT-3160S Printer Adapter.

A single coaxial cable connects the control unit with the antenna unit. Using a standard coaxial cable, up to 500 meters of separation between the units can be obtained, giving freedom to mount the antenna unit in

the best possible location, with free line of sight to the Iridium satellites.

The LT-3100S GMDSS system can be used as the primary satellite communication product on vessels, covering the basic communication needs in terms of connectivity between the ship and shore and ship to ship.

Læs mere om LT-3100S GMDSS her.

B&G V100 VHF radio

The V100-B includes a Class B AIS transceiver, which not only receives AIS targets but also transmits your boat’s position to nearby AIS-equipped vessels. This helps other mariners to spot your boat through any conditions, day or night. A built-in AIS receiver monitors the position of other AIS-equipped vessels, helping you to proactively avoid collisions in crowded harbours and waterways. AIS information can be viewed on the radio’s built-in screen, or overlaid on your chart or radar screen through a compatible multifunction display.

Læs mere om B&G V100 her.

VIKING­ RescYou™ Pro

VIKING­ RescYou™ Pro – den ultimative redningsflåde til alle typer sejlads, hvor komfort og sikkerhed går hånd i hånd.­­

Med sin gode plads,­ højde ­og mange detaljer­ lever flåden op til de mange krav, der stilles af den seriøse sejler. Flådens selvvendende egenskaber og to­ store indgange med speciel designet entringsstød gør denne redningsflåde til det mest sikre valg.

Flåden har en ­isoleret dobbeltbund, som giver ­ekstra beskyttelse mod nedkøling forårsaget af det kolde havvand. ­ Store ballastposer­ sikrer flåden ­maksimal stabilitet i høj sø og er med til at forebygge risikoen for kæntring.

Redningsflåden bliver som standard leveret med ISO nødpakke II.

Med­ en VIKING fritidsflåde, går du ikke på kompromis med sikkerheden!­ Redningsflåden er derfor naturligvis både
ISO 9650-1 gruppe A certificeret ­og tredjeparts godkendt af ­DNV. Flåden lever desuden op til ISAF reglerne.

­

Læs mere om VIKING­ RescYou her.

GlobalFix V4 EPIRB nødsender

GlobalFix V4 er en lille robust EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon). Er en flydende radiosender som aktiveres manuelt eller automatisk ved en nødsituation til søs. Når den aktiveres, sendes et kraftigt 406 MHz signal via satellit til en international redningskoordinator (GMDSS), som tager kontakt til den nærmeste redningstjeneste. GlobalFix V4 sender desuden et “lokalt” radiosignal, samt udsender et kraftigt blinkende lys, så en evt. redningsenhed kan se hvor og hvem du er.
I en nødsituation sender EPIRB’en i mindst 48 timer (-20º)
GlobalFix V4 har indbygget GPS-test så du kan tjekke at den virker.
Opfylder følgende standarder: SOLAS, GMDSS; RTCM, IEC, IMO

GlobalFix V4 findes i manual (Category II) og automatisk (Category I) variant. Den automatiske variant kan fæstes uden på båden og aktiveres ved kontakt med vand. Batteriet i Globalfix V4 har en levetid på 10 år.

Læs mere om GlobalFix V4 her.

 

Spinlocks redningsvest

Ny version af Spinlocks banebrydende Deckvest – markedets mest komfortable redningsvest med redningsbælte. Vesten er godkendt til havsejlads. Deckvest 6D fås i en størrelse med innovative størrelsesjusteringsfunktioner. Udviklet skulderpasningssystem til perfekt pasform, der ikke ligger belastning på nakken. Fornyet design for et rent, diskret look og pasform. Vesten er udstyret med ekstra forstærkninger i udsatte områder, 40 mm skridtrem samt en opbevaringslomme.

Deckvest 6D har sprayhood i et nyt design med et stort visir, er kompatibelt med MOB AIS og udstyret med Pylon 360 ° nødlys og Lume-On redningsvestlys. Vesten har Spinlock’s Harness release System – HRS, der gør det muligt hurtigt at frigøre dig fra livlinjen i en nødsituation

Læs mere om Spinlocks D6  her.

Ocean Signal rescueME MOB1 AIS MOB

rescueME MOB1 fra Ocean Signal er verdens mindste AIS MOB med integreret DSC. MOB1 er kompatibel med selv de mest kompakte oppustelige redningsveste.

MOB1 er beregnet til at blive installeret i en redningsvest og aktiveres automatisk når redningsvesten oppustes, hvorefter den første nødmelding udsendes inden for 15 sekunder samtidigt med at det integrerede ”strobe lys” sikrer maksimal synlighed i svagt lys.

MOB1 kommunikerer med fartøjet, du er blevet adskilt fra og andre fartøjer indenfor ca. 5 NM afhængigt af forholdene. I nødstilfælde har rescueME MOB1 to metoder til hurtigt at kommunikere din position med en nøjagtighed på få meter, tilbage til skibet, plus give visuel indikation via dens indbyggede ”strobe lys”.Den bedste chance for hurtig redning, hvis du falder over bord kommer fra dit eget fartøj.

Din besætning skal hurtigt orienteres om hændelsen og kende din position, mens redningen gennemføres. Selv i det mest rolige hav er det alarmerende, hvor hurtigt en ”mand over bord” forsvinder ud af sigt. Når MOB1 er aktiveret sendes en advarsel til alle AIS modtagere og AIS aktiverede plottere i nærheden. 

Den integrerede GPS sikrer at en præcis position sendes til dit fartøj og eventuelle andre, der kan assistere. For ekstra sikkerhed kan MOB1 aktivere DSC alarmen på skibes VHF, alarmere om situationen til besætning og andre skibe indenfor VHF rækkevidde.

Læs mere om AISLink MOB her.