Tycho Brahes måned på Enterprise.

I sidste nyhedsbrev skrev vi at næste brev ville komme fra Enterprise på farten.

Det vat bestemt også meningen. Desværre er virkeligheden en anden. Det er i dag 14 dage siden at vi tog afsted fra Ishøj havn, og dd. ligger Enterprise på land i Humlebæk.

I dagene op til afgang havde vi allerede et par udfordringer, men de var til at overkomme. Hydrogeneratoren producerede kun halvdelen af det den skulle, og levering af en ny fra firmaet i Frankrig var lang, så vi måtte få den sendt til en havn et sted i Europa, hvor vi så måtte på land.

Jeg begyndte dykkerkursus to uger før afgang, for midtvejs at få tandpine og akut udtrækning af tand. Heldigvis var der en meget sød instruktør der dagen før afgang tog mig igennem det sidste – og jeg er nu Open Water dykker – det er jeg ret glad for.

Den sidste uge før afgang var helt crazy!! Vi fik mad en gang om dagen, ofte ved 21, 22 tiden, vi sove ganske lidt og dårligt og vi hentede ting og sager på hele Sjælland hver dag.

Desuden havde vi ikke lige forudset at vi fik masser af besøg. Virkelig mange af både de nære familie og venner men også andre interesserede fra nær og fjern havde lyst til at komme og sige god tur, og se den sejlklare Enterprise. En af rekorderne var en dag hvor vi havde besøg af 14 mennesker på én dag.

Lørdag den 31. juli kom der en utrolig masse mennesker for at vinke os afsted. Det var en ganske særlig dag. Børnene havde overnattet og vi havde en dejlig morgen. Der var folk fra havnen, masser af vores kommende gaster, kolleger, bekendte og selvfølgelig vore familie og venner. Vi fik utrolig mange fine gaver, og vi fik viste hilst på alle – og sagt farvel til dem vi skulle sige farvel til. Men det var meget følelsesladet og både forløsende og hårdt.

 

Afsted tog vi – med 5 af vores gode venner som skulle tilbringe deres 3 ugers sommerferie på Enterprise` s første togt. Ruten måtte vi kort før omlægge til Samsø, Dyvig og Kielerkanalen, da Skotland og Irland opretholdt kravet om 10 dages karantæne for at komme ind.

Vi vinkede glade til Kronborg om bagbord, inden vi rundede nord Sjælland og kom i rimeligt hårdt vejr med op til 15 s/m vind. Det var ikke rart for nogen, og efter at flere havde været ude og kigge ud over rælingen, besluttede vi at gå ind i Hundested havn, v. 02.30 tiden om natten. Da vi lagde til lød der en meget forkert lyd fra bovpropellen, og den satte ud.

Næste morgen måtte kaptajnen ud og dykke, og der sad ganske rigtigt et stykke tov i bovpropellen. Fat i forsikringen, og et stort research for at finde en havn der kunne løfte vores 25 t og få lavet bovpropellen. Egå marina ved Århus var hurtige til at tilbyde deres hjælp allerede næste dag, mandag, så vi tog lige et 10 timers stræk til Århus egnen. Også det stræk var fyldt med vind, bælger og rigelige mængder søsyge hos stort set alle.

I Egå havn mødte vi stor hjælpsomhed og vores venner trak på netværk, så inden mandag var gået, var Enterprise løftet op, en ny bovpropel var hentet i Kolding, i en lånt bil, og Dansk marinecenter stod klar med en tekniker. Under to døgn efter vi ankom til Egå marina, havde Enterprise fået en ny bovpropel – det var ret imponerende. Desværre stoppede vores udfordringer ikke der. På vejen fra Hundested til Egå havde flere bemærket en mislyd fra gearet når vi gik for motor. Det skulle vi have undersøgt nærmere. Vi fik fat i div. Eksperter, hvoraf en kom til os i Egå. Hans dom var at der var gået nogle lejer, og at der var 16 ugers ventetid på de reservedele der skulle bruges!! Det var en opslidende og udfordrende uge i Egå. De fleste af vores venner tog fra borde, fordi vi jo bare var i venteposition, og vi vidste ikke om vi var købt eller solgt. Til sidst fik vi kontakt til et værksted i Brøndby, der sagde at de havde ekspertisen og mandskabet til at lave gearkassen. Det var med stor frustration og ondt i maven at vi vendte stævnen mod Ishøj – og det kun for sejl, og vores gummibåd med påhængsmotor trækkende os hver gang der ikke var vind _ et var ret så alternativt, men effektivt. Det var vist et sjældent syn både at se en 57 fods sejlbåd gå ud af havnen, og lægge til i Ishøj, for sejl! Men hold op hvor var det bare forkert at have Kronborg om styrbord- og vende tilbage til Ishøj – 3 år før tid 🙁

 

 

Efter vi kom tilbage i vandet i Egå var vores pumpe i sumpen begyndt at køre usædvanligt ofte, og tilbage i Ishøj måtte vi i gang med at gennemgå båden fra stævn til agter, for at finde ud af hvorfor der pludselig kom så meget vand ind. Imens vi fortsat havde proces om vores gear, kunne vi så konstatere at vi har en utæthed ved kølboltene!! Indrømmet, da vi indså det seneste problem, var det rigtig svært for os at se lyset for enden af tunnelen – i korte glimt så vi eventyret smuldre imellem vores fingre…

Fat i forsikringen igen – som heldigvis har været super gode.

Status på Enterprise – og på eventyret er lige nu:

·        Enterprise er på Humlebæk værft hvor de på mandag tager kølen af  – og forhåbentlig fikser utætheden indenfor 8-10 dage

·        Vi bor på hotel

·        Gearkassen er på værksted i Svendborg, hvor reservedelene bliver sendt direkte til – leveringstid op til 10 dage

·        Gasterne på hold 2 er så søde, tålmodige og fleksible og står gerne på her i DK, og tager med os derned af i den tid deres togt skulle have varet

·        At hvis vi kommer afsted indenfor ca. 10-12 dage er vi meget godt med – vi må tage lidt færre stop mod Lissabon, men vi når det

·        At vi er lidt slidt, fysisk og mentalt – men ved godt mod

Og i mellemtiden har en journalist fra TV2 LORRY lavet et rigtigt fint og langt indslag om vores forberedelser og eventyr ombord på Enterprise, som bliver sendt i aften søndag den 15.8 kl. 19.30 på Tv2 Lorry – Se gerne med, vi synes at det er blevet rigtigt godt 🙂

Vi kommer også til at kigge med, og få forstærket troen på at vi snart er afsted på det eventyr vi har planlagt i 3 år.

Leave a Reply